کودکی تربیت کنید که شنونده خوبی باشد

 

شنونده خوب بودن در همه مراحل زندگی به کودک‌تان کمک خواهد کرد؛ مثلا در مدرسه، پیدا کردن دوست و یک شنونده خوب بودن برای موفقیت فرزندتان در مدرسه بسیار مهم است. اگر او نمی‌تواند به خوبی از دستورالعمل‌ها پیروی کند، ممکن است در یادگیری در زمین بازی یا درس با مشکلاتی مواجه شود. کودکانی که شنونده‌های خوبی هستند یک مزیت اجتماعی نیز دارند ، آنها دوستان خوبی برای دیگران می‌شوند .

در اینجا هفت راهکار وجود دارد که به شما کمک می‌کند از کودکتان یک شنونده بهتر بسازید :

 
 
  
 
  
1 - شنونده خوبی باشید   

هنگامی که کودکتان برای شما یک داستان تعریف می‌کند، صحبت او را قطع نکنید . هنگامی که صحبت می‌کند به او توجه کامل داشته باشید و روزنامه نخوانید یا با شخص دیگری به طور همزمان مکالمه نکنید . زمانی که می‌خواهد به شما چیزی بگوید یا چیزی نشان دهد، تمام توجه‌تان را به او بدهید .

اگر می‌خواهید کودکتان به شما گوش دهد ، او نیز نیاز دارد که شما به او گوش بدهید . کودکان احترامی را که می‌گیرند ، برمی‌گردانند ؛ و کودکانی که خوب شنیده می‌شوند ، اغلب خودشان نیز به شنوندگان خوبی تبدیل خواهند شد .

 

2 - برای انجام کار به کودکتان دستورهایی ساده و روشن بدهید

عادت کنید که به کودکتان دستورالعمل‌های ساده بدهید . با او تماس چشمی برقرارکنید .

به خاطر داشته باشید که چه دستوراتی برای چه سنی مناسب است. 2 ساله‌ها احتمالا فقط می‌توانند دستورالعمل‌های دو مرحله‌ای را به خاطر بسپارند : «کیفت را بردار و پیش من بیا». 4-3 ساله‌ها ممکن است بتوانند تا حدودی بیشتر به خاطر بسپارند .

 

3 - به خوب گوش دادن او پاداش بدهید 

گفتن : «متشکرم که اینقدر شنونده خوبی بودی» تمایل فرزندتان را به گوش دادن تقویت خواهد کرد . هنگامی که او برای اولین بار از دستورالعمل‌ها پیروی می‌کند او را به طور ویژه تشویق کنید .

 

4 - طبق آنچه که می‌گویید عمل کنید 

اگر به کودکتان می‌گویید «می‌توانی 2 تا شیرینی بخوری»، واقعاً به او دو تا شیرینی بدهید، نه 3 تا و 4 تا. اگر چیزی بگویید و چیز دیگری انجام دهید، کودکتان پس از مدتی دیگر به گفته‌هایتان توجه نمی‌کند .

5 - در مورد عواقبی که برای کار‌های نامناسب کودکتان تعیین می‌کنید، متعهد و پایدار باشید .

اگر به کودکتان می‌گویید که اگر روی تاب بایستد، از پارک می‌روید و اینکار را انجام داد، واقعاً عوابقی را که تعیین کردید عملی کرده و شانس دیگری به او ندهید. اگر کودکتان ببیند که اقدامات شما واضح، همیشگی و روشن است و عواقب قابل اجرا است، به احتمال بیشتری به حرفتان گوش خواهد داد .

 

6 - خواندن با صدای بلند با هم 

زمانی که شما به همراه فرزندتان صرف خواندن می‌کنید، به حضور موفق او در کلاس‌های داستان خوانی در مدرسه و مهد کمک می‌کند. در این کلاس‌ها از او انتظار می‌رود که برای دوره‌های طولانی‌تر و طولانی‌تری آرام نشسته و به داستان گوش دهد. بنابراین خوب است که قبلاً در خانه به او در انجام این کار کمک کنید. از او بخواهید به شما بگوید که در داستان چه اتفاق افتاده است .

البته نباید کودکتان را مجبور کنید که به کتاب‌هایی که علاقه ندارد گوش دهد؛ این کار باعث می‌شود که علاقه او در آینده به خواندن کمتر شود. از کتاب‌هایی استفاده کنید که به کودک اجازه لمس کردن، نقطه گذاری یا چسباندن را می‌دهند .

 

-         7 -  بازی‌های کنید که در آنها باید از حس شنوایی استفاده کرد

با گذاشتن آهنگ و رقصیدن با کودکتان، گوش دادن را برای او به یک تفریح و کار لذت‌بخش تبدیل کنید .

با کودکتان استوپ رقص بازی کنید ( یعنی زمانی که موسیقی را قطع می‌کنید، او نیز باید بی‌حرکت بایستد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد