علل فروپاشی خانواده ها

 

** نداشتن زندگی سالم

آیا می دانید سه رکن اصلی زندگی سالم ،رشد اخلاقی ،رشد اجتماعی و رشد عاطفی است و دو مهارت اساسی برای این منظور هنر گوش دادن موثر و صداقت در بیان هستند .

 
  
   

**بی انضباطی

مرد یا زنی که اساس رفتار خود را بر بی انضباطی قرار دهد ،مورد اعتراض همسر خود قرار می گیرد .

گاه بی انضباطی منجر به بی اعتمادی می شود و گرمی و شاد مانی را از خانواده می گیرد .مردی که شب دیر به خانه می آید و زمانی را برای تفریح ، مسافرت و معاشرت با زن و فرزندان خود در نظر نمی گیرد ، موجبات نارضایتی خانواده خود را فراهم می آورد .

** خود بینی و تحقیر دیگری

خود بینی یا تصویر ذهنی هر کس از شخصیت خویش ، از مجموع تصور های او در باره توانایی ها ،احساس ها ،اندیشه ها ،آرزوها و..... تشکیل می شود .معمولا کسانیکه خود کم بین هستند ، گرفتار عقده حقارتند ، و خود را کمتر ، بی مقدار تر ،و زبون تر از دیگران احساس می کنند .افرادی که دچار خود بزرگ بینی هستند ،مبتلا به تکبر ، نخوت ، خود ستایی و جاه طلبی اند .چنین افرادی سعی می کنند با تحقیر دیگران ،بزرگ نمایی کنند .زن یا شوهری که بخواهد همسر خود را تحقیر کند ، و خود را بالاتر احساس کند و خوبی های خود را به رخ دیگری بکشد ،با دست خود تیشه به ریشه زندگی زناشویی خویش می زند .

** لجاجت

این حالت بین زن و مرد زیاد دیده می شود و گاه به جایی میرسد ،که حرکات لجوجانه به شکستن وسایل خانه منجر می شود .

** پنهان کاری

پنهان کاری عبارت از آن است که یکی از زوجین بدون اطلاع همسر خود و در غیاب او مبادرت به انجام اعمالی نماید و این اعمال را چه خوب و چه بد از همسر خود پنهان دارد. چنین رفتاری ولو به نفع خانواده ،اعتماد را از بین می برد و باعث می شود هر یک از زوجین نسبت به رفتار دیگری بدبین و ناراحت شود .

** دروغ

فرد دورو کسی است که تظاهر به نیکوکاری و پاکدامنی می کند ولی در باطن گور دیگری می باشد .

دروغگو کسی است که هر جا مصلحت . نفع خود را بسنجد واقعیت را تحریف می کند و بنا به میل خود کردار و رفتارش را تنظیم می نماید . دروغ بنیان خانواده را از بین می برد .

** دورویی

زن و مردی که با دو شخصیت با هم مواجه شوند و در ظاهر و باطن یک رنگ نباشند ،زندگی مطلوبی نخواهند داشت زندگی که در آن صداقت و صمیمیت نباشد ، اعتماد و اطمینان از آن رخت بر خواهد بست و اضطراب و تزلزل روانی بر ان حاکم خواهد بود .

** عصبانیت و بی احترامی

زن یا مرد عصبانی زندگی را بر دیگری دشوار می سازد . حساسیت های بی مورد و پرخاش و توهین و بی احترامی صفات مذمومی هستند که علاوه بر آن که طرف مقابل را ناراحت می کنند ، به خود شخص نیز زیان می رساندد.

** خساست

در این مورد سه حالت اتفاق می افتد :

وضعیتی که زن و مرد هر دو خسیس اند که در این حالت مشکل روانی نخواهند داشت ولی زندگی مرفهی هم نخواهند داشت .

دو حالت دیگر آن است که زن یا مرد خسیس باشند . در این دو حالت زندگی هم از نظر روانی وهم از نظر رفاهی برای هر طرف شرایط سختی خواهد داشت .

** خشونت

برای اینکه از این پس نسبت به همسر خود خوشونت به خرج ندهید ،به خاطر بسپارید ....

آنچه بر خود می پسندید ،بر همسرتان نیز بپسندید .

در ذهن خود تکرار کنید که در هیچ موقعی و با هیچ دلیلی حق ندارید نسبت به همسرتان با خشونت رفتار کنید .

** بخش خطر آفرین پرخاشگری در زوجین

بخش خطر آفرین این است که افراد دیگری هم که شاهد این رفتار ها هستند ،پس از این به خود اجازه می دهند به همسرتان بی احترامی کنند ، یا این که دیگر برای او احترامی قائل نمی شوند .و دیگر اینکه فرزندان شما نیز این را خواهند آموخت و هر زمان احساس ناراحتی کنند ، به راحتی بر دیگران پرخاش می کنند .

** تربیت بچه ها

وقتی همسرتان به تربیت بچه ها می پردازد از بچه ها طرفداری نکنید ،تفاوت لحن شما با وی مانعی ندارد اما آنچه مهم است هم نظر و هم هدف بودن همسران در تربیت کودکان است .

** گذشته های تلخ

گذشته های تلخ و .... را فراموش کنید وهرگز در درگیری های جدید ،همه مسائا ومشکلاتی را که در روند زندگی اتفاق افتاده را مرور نکنید ،زیرا به محض زنده کردن خاطرات قدیمی فضای حل مسئله جدید مخدوش می شود  و لاجرم مشکل فعلی نیز به پرونده مشکلات قدیمی افزوده می شود ،بدون اینکه حل شود یا کدورتی کاهش یابد .

اختلاف داشتن در زندگی از بدیهیات است چرا که از عجایب خلقت خداوند ،متفاوت بودن ما انسانهاست . پس بر اساس این تفاوت در ساختار وجودی ما ،وجود اختلاف نظر و... تایید  می شود .

بنابر این آنچه که مهم است نحوه بر خورد ما در هنگام بروز اختلافات است .

 منبع : بر گرفته از کتاب مهارت های زندگی پس از ازدواج (به تالیف : دکتر مجید  محمودی مظفر - دکتر علیرضا جعفری پروین حمیدی )
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد